Followers

Friday, January 27, 2012

Dangau Memory

korang pnah dga ape tu dangau ?dangau tu tmpat menunggu durian jatuh .org perak panggil dangau ,kalau negeri lain maybe panggil pondok menunggu je kot .tah la .korang rase ?okay la ,back to the story kan ,abah aku ade dusun durian which is bkn durian je ade buah lain cm pisang ,manggis ,pulasan ,langsat ,rambutan pun ade ..so ,tiap kali musim buah aku rajin la ikot abah aku g kutip buah2 kan ..yg seronok nye kat dusun tu dpan blakang ade mcm tali air ,kire mcm sungai la kan

Tujuan kitorang nak dtg situ nak mandi mande je sebenanye .haha .tp tersangat lah seronok walaupun tak serupe sunway lagoon or the other theme waterpark kan .selalu aku dgn kembar aku rajin lah bawak bju lebey semate2 nak mandi sungai ,tp kalau tak mandi pun mmg akan bwk bju jugak sbb biasenye kitorang tido kat situ ,kat dusun  tu act ade dangau yg berbentuk rumah lengkap la mcm rumah kampung cume takde bilik ,tp mmg rumah la .tp ade jamban lampu ,kipas ,advance kan dusun aku .=p well.abah aku upah org buat rumah tu bia nnti takde la babi or musang dtg lepak2 kat dangau tu kan .

Ohh yaa ,mmg dusun tu ade ye babi and musang ,monyet pun ade ..aritu bapak aku pnah tembak monyett .ohh ,sgt kesian ,tp nak wat cane keje mencurik je monyet tu ,kalau curik siket takpe .ni sampai licin ,sie2 je kitorang dtg .kdg tu kalau dah lame tak dtg dangau ade la taik2 musang kat berande dangau tu which is tak la busuk ,but terpakse la bersihkan taik kan ,hello ,taikk okayy .

Then kalau mandi kat tali air je mesti mak kitorang soh pkai spender ketat2 sbb takut pacat or lintah masuk .yee kwn2 ,ade pacat ngan lintah ,tp aku tak takot and tak geli pun ,sbb aku mmg penderme darah yg tegar ..kadang2 kalau nak balik kampung g dusun mesti excited gile sbb nak mandi tali air ,tp yg hampeh nye kdg2 tgok tali air tu kering kontang ,ceihhh .

lpas dah mandy tu kadang2 abah tros nak bwk balik umah pak sdare kitorang ,dkat je umah nye ,sbb dusun tu kat kmpung2 kan .so time nak balik bju basah2 tu kitorang tak suke duk dlm kete tau walaupun abah dah lapik plastik ,kitorang suke duk atas bonet kereta.. time tu kete wira lg ,bonet kan cm godang siket .pnah aritu licin sgt smpai kitorang jatuh dri atas bonet kete yg tgah berjalan tu ,yela ,bju basah ,duk lak kat bonet .kan ke licin .last2 due2 jatuh kne tinggal .pastu abah aku sedar tros reverse kete balik .tp mase tu masing2 dah berdarah2 lutut .haha .funny gilaa time tu .


ini durian .kdg kalau durian dah gugur tp kitorang takde ,babi la yg suke tebuk dlu durian ni ,takpun tupai .babi kan dorang ni .

inilah rupe dangau kat dusun .tp ni bkn dusun abah aku la ,ni sumbangan ikhlas dri cik google .aku takde simpan la gamba2 kat dangau ,kat lappy akak aku byk la .nnti aku update semola ye ..babaii .

No comments:

Post a Comment